8 Ocak 2010 Cuma

RÖPORTAJ / Mustafa Ceceli - Mustafa Ceceli

Geçtiğimiz aylarda yayınladığı kendi adını taşıyan ilk albümü ile 2009 yılının en iyi çıkış yapan sanatçılarından Mustafa Ceceli, aslında hiç de yabancısı olmadığımız bir müzisyen. Müzik eğitimine henüz altı yaşındayken başlayan Ceceli, son yıllarda pop müzik arenasında duyduğumuz "İkili Delilik", "Çakkıdı", "Bu Böyle" gibi birçok başarılı şarkının aranjörü unvanını taşıyor. Uzun süre hem sahne hem de stüdyo aşamasında eşlik ettiği Sezen Aksu başta olmak üzere, Bengü, Serdar Ortaç, Emre Altuğ, Levent Yüksel, Gülşen, Sıla ve Ajda Pekkan gibi pop müziğin sevilen isimleri ile ortak çalışmalara imza atan Ceceli, bu kez işin mutfağından çıkıp yorumcu kimliği ile müzikseverlerin ilgi odağı oldu. Son dönemlerde neredeyse tüm sevilen şarkıların altında imzası olan genç müzisyen ile müzik yolculuğunu konuştuk.

Yorumcu kimliğinizle ilk defa "Unutamam" şarkısında tanıştık. Bu zamana kadar sizi solist olarak göremeyişimizin nedenleri nelerdi?
Müzikal yolculuğuna çıkışımdan itibaren şarkı söylemeyi hiç düşünmemiştim. Altı yıldır profesyonel anlamda aranjör olarak çalışıyorum ve müzik endüstrisinin mutfağında görev alıyorum. Stüdyoda ön çalışmalar sırasında sadece taslak ve kılavuz olması için Sezen Aksu şarkılarını seslendirmeye başladım ve sonrasında bugünlere kadar uzanan bir yolculuk başlamış oldu.

Şimdi bir solist olarak göz önünde olmak size neler hissettiriyor?
Çok farklı ve keyifli bir duygu. İşin mutfağında çalışan bizlerin pek alışık olmadığı bir durum olsa da, yaptığın işin takdir görmesi, beğenilmesi elbette tarifsiz bir haz yaşatıyor.

"Limon Çiçekleri"nden sonra bu solo albümünüzde de "Söz Veremem" ve "Tenlerin Seçimi" gibi yabancı şarkıların uyarlamalarını seslendirdiniz. Bu uyarlama şarkıları nasıl seçiyorsunuz?
Repertuvar çalışmamızda hem Sezen Aksu'nun hem de yapımcım Samsun Demir'in çok büyük emekleri var. Sesime yakışacağını düşündükleri şarkıları deniyoruz ve neticesinde repertuvara alıyoruz. Tabi ki adaptasyon şarkılarda sözler büyük önem taşıyor. "Tenleri Seçimi"nde Sezen Aksu, "Söz Veremem"de Burcu Tatlıses çok güzel sözler yazdılar.

Bugüne kadar müzikseverlerin beğenisine sunduğunuz tüm şarkıları birçok yerde sıkça duyuyoruz. Bu şarkıların bazılarına aranjör, bazılarına ise hem aranjör hem de yorumcu olarak imzasını atan bir müzisyen olarak sizce bir hit şarkının kriterleri nelerdir?
Her ne kadar yaptığımız işin ilk kuralı kuralsızlık olsa da; sözler, müzik, aranje ve yorumcu uyumu mükemmelse şarkının hit olmaması neredeyse kaçınılmaz oluyor. Akılda kalıcılığı ve şarkının duygusunun tam olarak dinleyiciye aktarılabilmesi bence yine önemli kriterlerden. Sözlerde samimi ifadeler ve doğrudan anlatımların da şanslı olduğunu düşünüyorum.

Bir şarkının aranjesini yaparken dikkat ettiğiniz hususlar nelerdir?
Öncelikle ortaya çıkan tarzın yorumcuya yakışmasına dikkat ederim. Bir elbise dikmek gibi düşünelim. Mükemmel bile olsa size yakışmıyor ve yansıtmıyorsa güzelliği önemli değildir. Şarkıları düzenlerken de enstrüman seçimlerinin solistle olan uyumuna, armonizasyonuna, vokal düzenlemelerine ve tabii ki sözlerin anlatımının müzikle desteklenmesine dikkat ediyorum.

Albümünüzde hangi şarkıları kliplendirmeyi düşünüyorsunuz?
Bir aksaklık olmazsa albümdeki bütün şarkılara klip çekmeyi düşünüyorum. Yakın zamanda Sezen Aksu imzalı "Dön" isimli şarkımıza klip çektik.

Bir anda tüm gözlerin üzerinize çevrilmesi ve yaptığınız işlerin beğeniyle takip edilmesinin yaratıcılığınızı kısıtlandıracağından endişe ediyor musunuz?
Kesinlikle endişe etmiyorum. Tam tersine motivasyonumu arttıran unsurlar olarak değerlendiriyorum. Bunun en yakın örneği kendi albümümden sonra düzenlediğim ve şu sıralar oldukça ilgi gören "Açık Adres" adlı Sertab Erener şarkısıdır.

Sizi yorumcu olarak tanıdığımızdan beri sizden slow ağırlıklı ve akustik düzenlemeli şarkılar dinledik. Oysa ki aranjör olarak dinamik, elektronik tınıların da kullanıldığı birçok başarılı altyapı hazırladınız. Kendi albümünüzde bu tarz şarkılara yer vermemeniz sizin tercihiniz mi yoksa dinleyicilerin beklentisi bu yönde mi oldu?
Kendi albümümün tarzını oluşturmak biraz zaman aldı. Albümün tek elektronik altyapılı şarkısı "Bana Uyar". Yukarıda da bahsettiğim gibi önemli olan şarkının soliste yakışması. Bir şarkıyı farklı farklı tarzlarda düzenleyebilirsiniz. Kendi sesime daha çok akustik düzenlemeler yakıştığı için onu tercih ettim.

Müzik dünyasında son dönemde çok ilgi gören düet çalışmaları için ne düşünüyorsunuz? Sizin bir düet fikriniz olsa kiminle bunu gerçekleştirmek istersiniz?
Henüz bir düet projesi şekillenmedi ancak bu tarz çalışmalara sıcak bakıyorum. İleriki dönemlerde muhakkak olacaktır ama henüz net bir isim aklımda yok.

Çıkış şarkınız "Hastalıkta Sağlıkta"nın söz ve müziğinde ilk kez bir eseri yorumlanan Gülşah Tütüncü'nün adını görüyoruz. Kendisi ile bu şarkı için bir araya gelişinizden biraz bahseder misiniz?
Gülşah Tütüncü çok güzel şarkıları olan bir arkadaşım. Aslında sektörde çok yeni değil. Sadece bestecilik anlamında bu şarkı dinleyiciyle ilk buluşması. Repertuvar çalışmamız sırasında albüme çok yakışacağına inandığı bir şarkının olduğu söyledi. Sözlerinden çok etkilendim ve albümde seslendirmeye karar verdim. Şarkının o pozitif anlatımının altındaki hüzünlü melodi de öyle kusursuz bir kontrast oluşturdu ki sadece beni değil pek çok dinleyicimizi etkilemiş durumda.

Albümde sadece "Gidersen" şarkısının aranjesini Ozan Doğulu'ya teslim etmenizin özel bir sebebi var mı?
Ozan Abi benim için bu albümün uğuru. Ben ilk düzenlememi Kenan Doğulu'nun "Aklım Karıştı" isimli şarkısına yapmıştım. Ozan Doğulu bana ilk kez böylesine önemli bir projede şans vermiştir. O yüzden kendisine her zaman minnettar kalacağım. Kendi albümümde de onun bir düzenlemesinin olmasından dolayı çok mutluyum.

Çok fazla öne çıkarmadığınız halde besteci yönünüz olduğunu da biliyoruz. Kendi şarkılarınızı söylemek gibi bir düşünceniz var mı?
Bir sonraki albümde kendi bestelerime de yer vermeyi düşünüyorum. Yakın zamanda piyasaya çıkacak Cihan Okan albümünde de bir bestem yer alıyor.

Yorumcu olarak kendinize nasıl bir kariyer planlaması yaptınız? Bir sonraki albümünüzün hazırlıklarına kadar nasıl bir yol izleyeceksiniz?
Bu albümün yurt içinde ve yurt dışında konserlerini yapmak ve dinleyicilerimizle hep birlikte şarkılarımızı söylemek istiyorum. Albümdeki bütün şarkılara güveniyorum ve kesinlikle her şarkıyı duyurmak ilk hedefim.

Şarkıların hem yorum, hem aranje, hem de kayıt aşamalarına hakim olmak size ne gibi avantajlar sağladı?
İlk bakışta tüm bunlara hakim olmak avantaj gibi görünse de, şarkılara karşı objektif bakışı yitirerek dezavantaja da dönüşebilir. Terzi kendi söküğünü dikemez misali ben de biraz zorlandım. Hem prodüktörümün hem de müzisyen arkadaşlarımın fikirlerini aldım. Bana sağladığı en büyük avantaj ise stüdyoda bir sonraki aşamada ne yapacağımı bilmek ve yeni denemelerde bulunmak oldu.

Son teknolojileri yakından takip eden bir sanatçı olarak, dijital müzik platformlarının müzik sektöründeki yeri ve geleceği hakkında ne düşünüyorsunuz?
Dijital müzik platformları müzik endüstrisinin geleceğidir. İnternetin her alanda yaygınlaşması su götürmez bir gerçek. Bununla birlikte müzik dinleme alışkanlıklarımızın değişmesi, kendi çalma listelerimizi dilediğimiz gibi oluşturmamız sanal platformu daha da önemli kıldı. Milyonlarca kullanıcıya bir tık ile ulaşabilmenin bizim sektörümüze kattığı değer tartışılmaz. İllegal müzik paylaşımının önüne ciddi şekilde geçilememesine rağmen, dinleyicilerimizin daha bilinçli yaklaştığını ve yasal yollarla sevdikleri şarkıcıları desteklediklerini görüyoruz. Geçen yıl ben de bu isimlerden biri olarak "Unutamam" şarkısıyla dijital platformda en çok indirilen şarkı ödülünü aldım. Önümüzdeki 5 yıl içinde dijital satışların ve internetten satışların fiziksel satışları aşacağını düşünüyorum.

www.aveamuzik.com
08.01.2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder