16 Mayıs 2011 Pazartesi

RÖPORTAJ / Efsun - Sessiz Olmalıyım

Türk rock müziğinde yepyeni bir soluk olan Efsun'un müzik yolculuğu henüz albümü yayımlanmadan, İstanbul'un çeşitli semtlerinde sahne aldığı mekanlarda seslendirdiği bestelerinin dikkat çekmesiyle başladı. Efsun, 2006 yılında yayımladığı ilk albümü "Duy Sesimi" ile "profesyonel müzik dünyasında ben de varım" mesajını verdi. Asıl çıkışını ise bu yılın başında yayımladığı "Sessiz Olmalıyım" albümüyle gerçekleştiren genç şarkıcı, "Yavaş Yavaş" şarkısıyla kısa sürede rock müzik severlerin ilgisini çekti. Özellikle alternatif rock dinleyicilerinin yakından tanıdığı Haluk Kurosman'ın prodüktörlüğünde hazırlanan albümde yer alan on şarkının da sözleri Efsun'un imzasını taşıyor. Türk rock müziği kulvarındaki duruşu, yorumu ve kuvvetli kalemiyle de beğeni kazanan Efsun'la son albümünü konuştuk.

İlk albümünüz "Duy Sesimi"den sonra 4 yıllık uzun bir ara geldi. Bu aranın bu kadar uzun olmasının sebebi neydi?
Birkaç neden var ama esas olarak bu aranın bu kadar uzun olmasının sebebi, 2 yıl önce albümü hemen hemen bitirmişken prodüktör Haluk Kurosman'la karşılaşıp, bütün süreci baştan ele almamız oldu. Bütün şarkıları tekrar kaydettik ve baştan bir repertuvar çalışması yaptık.

Haluk Kurosman ile yollarınız nasıl kesişti?
Biz albüm üzerinde çalışırken tesadüfen tanıştık ve şarkılarımızı dinledi. Bir süre sonra telefonla görüşürken birlikte yola devam etmeye karar verdik. Sonrasında albüme girecek parçaların bir kaçı değişti. Kayıtları Haluk'un stüdyosuna taşıyıp orada üzerlerinde çalışmaya devam ettik. Haluk'un maNga Eurovision kayıtları araya girince de bir süre kayıtlarımıza ara verdik.

İlk albümünüzün adı "Duy Sesimi" iken, ikinci albüm "Sessiz Olmalıyım" ismiyle geldi. Bu ironinin özel bir sebebi var mı?
Kendiliğinden oluştu. Biz altını çizmiş olduk sanırım ama şarkı sözlerini incelediğinizde anlamı aynı yere çıkan bir söylemle karşılaşıyorsunuz. "Duy Sesimi" sesi duyulmayanlar için yazılmıştı. "Sessiz Olmalıyım" ise sesi çok çıkanların bir an durup kendisini ve başkalarını dinlemesi için bir öneri. Sonuçta zıtlık gibi görünse de aynı amaca hizmet ediyor bence.

Albümde tüm sözler size ait. İlk albümden bu yana, dört yıl içinde söz yazarlığınızın ne yöne doğru gittiğini görüyorsunuz?
İlk albümde idealize edilmiş durumlardan yola çıkarak şarkıları yazdığımı fark ediyorum. Çoğu şarkımda, olmasını istediğim durumları referans almışım. Bu albümde gerçekte olup bitenle ve onun acılı yanlarıyla daha fazla yüzleştiğimi gördüm. Cevaplardan çok sorulara yer verdiğim bir albüm oldu.

Zaten albümdeki sözlere baktığımızda genelde daha hayal kırıkları ve umutsuzluk gözümüze çarpıyor. Albümdeki şarkı sözleri nasıl bir döneminizde oluştu?
Kendime ve olaylara ışık tuttuğumda karşılaştığım manzara böyleydi. Özellikle çok karamsar bir dönemim olduğunu zannetmiyorum ama çevremde olan biteni daha gerçekçi sorguladığımda ortaya bu sonuç çıktı diyebilirim. "Bu kadar Polyannacılık yeter" dedim herhalde.

İlk albümden bu yana birlikte ilerlediğiniz Özer Dönerkaya ile müzikal frekansınızın istikrarlı bir şekilde devam etmesini nelere bağlıyorsunuz?
Biz müziği uzun zamandır birlikte yapıyoruz. Bu süreçte öğrendiğimiz ve benimsediğimiz birçok şeyi aynı anda özümsedik. O yüzden birlikte hareket etmekte zorlanmıyoruz. Mesela şu "kanun, darbuka işinden sıkıldım artık" dediğimde bir dakika bile düşünmedik.

Şarkılarınız, aslında rock formatında olmasına rağmen pop müzik dinleyicileri tarafından da kısa sürede benimsendi. Sizce müziğinizin belirli bir kitlesi var mı?
Çok geniş bir yelpazede dinlenildiğinin farkındayız. Bir yandan odaklamak istiyoruz ama sınırlandırmak da istemiyoruz. Sonuçta müzik sizden çıktığında ona kimin sahip çıkacağını belirleyemezsiniz ama bu müzik genelde her yaştan genç düşünen insanlara hitap ediyor diye düşünüyorum. Kendisini sorgulamaktan, yenilemekten korkmayan, dinamik insanların dinleyeceği bir müzik.

Kadına yönelik şiddeti protesto ettiğiniz "Duy Sesimi" şarkısının öyküsünü anlatır mısınız?
Bir televizyon haberinde duyduğum hazin bir olay sonucu bu şarkıyı kaleme aldım. Önceleri kendime sakladığım bir parçaydı. İlk albüme almaya son anda karar verdik. O yüzden akustik gitarla canlı çalıp kaydetmiştim. O albümün en dramatik anları o kayıtta yaşandı ve albüme ismini verdi. Özer'in bir de aynı temayla yaptığı enstrümantal çalışma da gizli bir şarkı olarak albümde yer almıştı. Bu albümde yoğun bir düzenlemeyle tekrar ele aldık. Sahnede de hakkını vererek çalıyoruz artık.

İkinci video klip için belirlediğiniz bir şarkı var mı?
"Yok Mu?" parçası şu anda önde gidiyor. "Yavaş Yavaş" ilk albümle köprü oluşturan bir parça aynı zamanda. Bu albümün genel karakteristiğini ise "Yok Mu" daha net tanımlayacak.

Müzikal ortaklıklarınızdan bahsedelim biraz. Cartel'in albümünde yer alan düetiniz "Kutsal Damlalar"ın hikayesi nedir?
Haluk Kurosman'ın yaptığı bir projeydi Cartel. Stüdyoya gidip gelirken dinliyorduk bir şekilde. Bir gün bir bayan vokal aradıklarını söylediler. Ben de Haluk'un ısrarıyla denedim. Çok beğendiler. Bu şekilde rap dünyasına da girmiş oldum.

www.aveamuzik.com

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder